Behov av support? Se nedan om hittar svaren på dina frågor, annars är du alltid välkommen att skicka e-mail eller ringa oss. Vi strävar efter att tillhandahålla en bra och tillgänglig support.
Här hittar du kontaktinformation

Vocal – Frågor & svar

Alternativ 1 Se till att journalsystemet är det aktiva fönstret genom att klicka i journalsystemet. Vocal ska visa     ”Registrerar” med ett grönt R när man har klickat i journalsystemet. Är Vocals fönster aktivt visas skylten ”Registrerar ej” med ett rött R. Alternativ 2 Användaren har inte på direktläget, men tror sig ha det. Det resulterar i att användaren inte säger registrera efter att talsyntesen har upprepat. Vocal väntar alltså på att användaren ska säga ”registrera”. Se till att användaren har koll på Direkt-knappen.
Category: Vocal
  1. Kontrollera att headsetet är kopplat i datorn
  2. Se till så att mikrofonen är påslagen
  3. Se till så att ljudmätaren ger utslag

Om mätaren ger utslag

  • Har anv. valt rätt regelverk? Ex 4 punkters parod?
  • Säger anv. ett kommando som finns? I rätt ordning? Se Vad kan jag säga? eller lathund.
  • Gör anv. en konstpaus innan kommandot så att tolklampan slocknar?
  • Bakgrundsljuden är för höga att tolklampan aldrig släcks.
  • Användaren har ett trådlöst headset vilket gör att när användaren öppnar kontakten mellan headset och USB eller laddningsstation så gör mute-workaorund-lösningen att det tar ca 10 sek innan Vocal hör användaren. Ljudnivåmätaren rör på sig precis som vanligt under dessa 10 sek vilket är förvirrande.
  • Gör om ljudinställningen.

 

Om mätaren inte ger utslag

  • Kontrollera att headsetet är anslutet på rätt sätt i datorn.
  • Kontrollera i kontrollpanelen att headsetet är aktivt.
  • Kontrollera att inte headsetet har en mute-knapp aktiv.

Om & när det fungerar:

  • Gör om ljudinställningen.
Category: Vocal

Dictation – Frågor & svar

VoiceXpress – Frågor & svar

Den som ska köra VoiceXpress behöver administratörsrättigheter.

Om detta inte är rimligt, måste användaren tilldelas skrivrättigheter i följande mappar:
– VoiceXpress installationsmapp (i vanliga fall C:ProgramLHSP)
– En mapp i Windows-katalogen (C:windowsspeech).

Användaren måste också ha rätt att:
– skriva i Windows-registret under
HKEY_CURRENT_USERSoftwareL&H och HKEY_CURRENT_USERSoftwareVoice.
– köra programmet regedit.

Category: VoiceXpress
  1. Kontrollera att du har rätt behörigheter (Se FAQ fråga ang. behörigheter)
  2. Kontrollera att du ledigt utrymme på din hårddisk, att den inte börjar vara full?
  3. Eventuellt har din talarprofil blitt galen? Har du någon äldre profil (innan dessa egenheter startade) som du kan importera och testa med?
  4. Teoretiskt sett kan det vara glapp i headsetet? Har du något annat headset som du kan testa med?
  5. Starta VoiceXpress – Välj Egenskaper under VoiceXpress – menyn – kontrollera att det är rätt headset som VoiceXpress arbetar mot.
  6. Om du har Windows 7, 8 eller Windows 10.  Högerklicka på ljudikonen och välj Inspelningsenheter Andrea Pure Audio USB (standard med VoiceXpress) eller det headset du använder ska vara standardenhet.
    Kontrollera att inte fler mikrofoner är aktiva. Avaktivera i så fall den som inte används för VoiceXpress. Starta om datorn och kolla att den fortfarande är avaktiverad – testa igen.
  7. Om problemet är att VoiceXpress ”hänger sig” efter en stunds arbete och du Använder du Google Chrome, prova att arbeta med Internet Explorer och se om hängningarna upphör.
  8. Värt att kolla, verifiera att inte flera VX sessioner är igång samtidigt. (CTRL-ALT-DEL), avsluta (döda) alla L&H processer, starta sedan om VX och prova igen.

Category: VoiceXpress

SpeakApp – Frågor & svar